2024. május 2-án, a Kölcsey Ferenc Tanítóképzési Intézet és az Interkulturális Tanulmányok Kutatóintézete által szervezett Kölcsey Tudományos Esték tavaszi szemeszterbeli harmadik alkalmán Keczán Mariann, Magyar Nyelvi és Irodalmi Tanszék oktatója „Szabó Magda és az antikvitás” címmel tartott előadást.
Az előadó a „Civis sum Debreceniensis– Szabó Magda debrecenisége” című kutatás anyagából válogatta az előadás anyagát. A kutatás célja, a debreceni identitást meghatározó emlékezeti keretek összefüggéseinek feltárása Szabó Magda életművében. A kutatás rendkívül változatos – kéziratos hagyaték, levéltári források, a szülővárost reprezentáló szépirodalmi alkotások – anyagából válogatott az előadásban. Annak főbb témakörei mentén – mint a debreceniség fogalmának története, az emlékezés identitásképző szerepe; a szülőváros, mint emlékezethely; a család és az oktatás szerepe a debreceni szellemi örökség hagyományozódásában; a város szellemi élete a két világháború között – foglalta össze az eredményeket és mutatta meg Szabó Magda életének és életművének egy újabb, az olvasótáborához képest talán kevesebbek által ismert vetületét.
A klasszikus kultúra iránti érdeklődésnek, a családi hagyományokban gyökerező alapjainak a feltárásával kezdődött az előadás, amit az antik iránt való érdeklődés szárba szökkenésének talaját jelentő iskolai tanulmányainak bemutatása követett, középpontban a Dóczy Lánynevelő Intézet és Tisza István Tudományegyetem bölcsészkarának azon tanáraival és az általuk nyújtott lehetőségekkel, akiknek a hatására mélyült az írónőben a klasszikus kultúra iránti érdeklődés. Az előadás további részében a klasszikus kultúra olyan problémáinak összefoglalása következett, melyek Szabó Magda ezirányú érdeklődésének homlokterében álltak, a témákkal foglalkozó klasszikus szerzők (Ovidius, Seneca, Propertius) gondolatain keresztül. A tanári tevékenységét és hatását több oldalról is bemutatta az est előadója. A hallgatóság (legalábbis jelen sorok írójának) számára az írónő irodalmi munkásságának viszonylag kevéssé ismert oldalát, a költészetét is érintette az előadás. Természetesen ennek is, csakúgy, mint az utazó Szabó Magda bemutatásának a középpontjában is az antikvitás, a klasszikus kultúra állt.
Egy olyan előadást hallhattunk, amelyben mindvégig jól érezhető volt az előadó „kettős kötődése” a témához, mint muzeológusnak csakúgy, mint irodalomtörténésznek, s ez talán még nagyobb hitelességet kölcsönzött az elhangzottaknak.
Kiss János