A Debreceni Református Hittudományi Egyetem, társadalmi missziós feladatot vállalva, három évvel ezelőtt kapcsolódott be a 2018-ban indított Tanítsunk Magyarországért (TM) mentorprogramba, mely a Nemzeti Tehetség Központon keresztül (a Tanítsunk Magyarországért Alapítvánnyal együttműködésben) teljes egészében költségvetési forrásból valósul meg. Jelenleg a DRHE 13 aktív mentora segíti a pocsaji Lorántffy Zsuzsanna Általános Iskola több mint ötven 7. és 8. osztályos diákját. Az őszi mentorálási félév a karácsonyi szünettel lezárul, miként befejeződött a TM1 alapozó kurzus is, mely a mentori tevékenységre készíti fel egyetemünk hallgatóit.
Az alapozó kurzus által előírt kötelező tartalmi elem az a három terepgyakorlat, ami elsősorban az együttműködő partnereknél tett látogatásokat foglalja magában, megismertetve a hallgatókkal azokat a lehetőségeket, melyeket a mentori munkájuk során – például a programszervezésben – fölhasználhatnak. A TM program célja ugyanis elérni azt, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű kistelepüléseken működő általános iskolák diákjai közül később minél többen megjelenjenek a munkaerőpiacon: szerezzenek szakmát, tanuljanak tovább saját képességeik függvényében.
Aktív – és iskolai kapacitáshiány miatt jelenleg „várólistás” – mentoraink mellett új hallgatók is jelentkeztek szeptemberben a szabadon választható kurzusra. A felkészítés részeként dr. Molnár-Tamus Viktória TM-oktató és szupervizor, a Pedagógia és Pszichológia Tanszék munkatársa vezetésével ősz végén látogattak el a Debreceni Szakképzési Centrum Bethlen Gábor Közgazdasági Technikumba (ott az általános iskola utáni továbbtanulási lehetőségekről kaptak tájékoztatást); illetve a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal Foglalkoztatási, Foglalkoztatás-felügyeleti és Munkavédelmi Főosztályára (ahol megismerhették: milyen opciói vannak azoknak a fiataloknak, akik mégsem fejezik be tanulmányaikat); s a harmadik helyszín a Dexpo nyílt nap volt. A terepgyakorlatokról a Tovtin Anasztázia és Hajdó Blanka elsőéves tanító szakos hallgatók által készített beszámolót alább rövidítve közöljük.
***
A Bethlen Gábor Közgazdasági Technikumban a fiatalok alapos szakmai tudást szerezhetnek turizmus-vendéglátás, gazdálkodás és menedzsment ágazati területeken, s ez a tudás rendkívül értékes a munkaerőpiacon. Jelentkezéskor a tanulóknak elég az ágazatot megjelölniük, s majd a közös ágazati alapok megismerését követően kell eldönteniük, melyik szakmát szeretnék a szakképző iskolában 2, a technikumban 3 éves szakirányú oktatás során elsajátítani. A turizmus-vendéglátás ágazaton belül idegenvezető szakmairányú turisztikai technikusnak vagy szállodai szervező szakmairányú turisztikai technikusnak tanulhatnak, a gazdálkodás és menedzsment ágazaton belül pénzügyi-számviteli vagy vállalkozási ügyviteli ügyintéző irány közül választhatnak.
A vármegyei kormányhivatal foglalkoztatási főosztályának munkatársai az iskolaelhagyók lehetőségeiről adtak tájékoztatást. A foglalkoztatást elősegítő szolgáltatások ingyenesen vehetők igénybe, végső céljuk az önálló álláskeresés és munkaerőpiaci elhelyezkedés. Ezek igazán hasznosak lehetnek az olyan fiataloknak, akik nem tudják, milyen irányba induljanak tovább, milyen szakmát válasszanak, illetve tanulmányaikat félbehagyva, hogyan találjanak a lehető leghamarabb munkahelyet.
Felvilágosítást kaptunk az Ifjúsági Garancia Plusz Programról (IGP) is, melynek célja az ifjúsági munkanélküliség csökkentése és a fiatalok munkaerőpiaci helyzetének javítása, konkrétan a foglalkoztatási ráta 85%-ra emelése 2030-ig. A célcsoportot így a 15–29 év közötti nem dolgozó, nem tanuló munkanélküliek – tartós munkanélküliek is – és inaktív fiatalok alkotják. Résztvevői számára segítséget nyújt az álláskeresésben és elhelyezkedésben, térítésmentes és személyre szabott tanácsadást, mentorálást kapnak, képzési és foglalkoztatási támogatásban részesülhetnek. (Mindezen felül létezik még a vármegyei bértámogatás, mely kibővül a különböző mobilitási – lakhatási, utazási – támogatásokkal.)
Következő helyszínünk a DExpo hallgatói nyílt nap volt. A standok között a Tanítsunk Magyarországért program is megjelent. Jelenlegi és leendő mentoráltjainknak jó hír, hogy az érettségi után két éves felsőoktatási szakképzés keretében is szerezhetnek olyan felsőfokú szakképesítést, ami elősegítheti a későbbi diplomaszerzést. Mi, leendő mentorok is ezekben a képzésekben látjuk leginkább a gyerekek továbbtanulási lehetőségét: könnyebb a bekerülés, illetve időközben integrálódhatnak egy, a jelenleginél optimálisabb szociális közegbe is.
A terepgyakorlatok során igen sok hasznos ismeret birtokába jutottunk, leendő mentori munkánk elhagyhatatlan része, hogy mi is tisztában legyünk a hátrányos helyzetű fiatalok lehetőségeivel. Hiszen az elsődleges cél az, hogy az általános iskola után tanuljanak tovább a gyerekek, lehetőség szerint szakmát szerezzenek, érettségi vizsgát tegyenek (a technikum például nagyszerű választás azoknak, akik szeretnének szakmát szerezni és érettségi vizsgát tenni egyszerre). S ha ezt a célt a diák mégsem éri el, idő előtt elhagyja az iskolát, akkor is több forrásból kaphat támogatást a mihamarabbi munkaerőpiaci elhelyezkedésre.
Reméljük, sikerül majd a gyakorlatba is átültetni a hallottakat, megfelelő irányba terelgetni a mentorált diákokat. Célunk, hogy sikeres mentorok lehessünk a Tanítsunk Magyarországért programban!


